LEPOVO klankbordgroep 7 november 2025

Inspiratie over de overgang van basis-naar voortgezet onderwijs bij LEPOVO

Henderien Steenbeek vertelt over de tweede fase van het overkoepelend LEPOVO-onderzoek

Op vrijdag 7 november kwamen we weer bij SLO bijeen met de klankbordgroep van LEPOVO. Directeur Elvira Folmer opende het programma dat startte met een bijdrage van Johan van Driel en Hanna Beuling (SLO) over de ontwikkeling van leerlijnen bij de vernieuwde kerndoelen van het onderwijs, ook van belang voor kansrijke ontwikkellijnen van leerlingen.
Voorts gingen LEPOVO-lectoren Henderien en Linda in op ons overkoepelende LEPOVO-onderzoek dat zich richt op het in kaart brengen van regionale samenwerkingen: hoe organiseren scholen een soepele, kansrijke overgang voor leerlingen tussen PO-VO in hun regio, is er een warme overdracht en hoe is de ouderbetrokkenheid georganiseerd? Daarna was het woord aan Marenka van Toor met een inspirerende sessie over de Groeiradar bij het Westeraam (Elst). Afsluitend gaf Elvira een doorkijkje naar de toekomst van LEPOVO. 

Doe mee!

Lectoren Henderien Steenbeek en Linda van den Bergh riepen iedereen op, inspirerende regionale praktijken te noemen die kunnen worden benaderd voor deelname aan de verdiepende interviews voor fase 2. Lees hier regionale voorbeelden (werk in uitvoering). Een suggestie doen? Dat kan via info@lepovo.nl t.a.v. Linda en Henderien.

Johan van Driel, SLO, over de vernieuwde kerndoelen en de doorlopende lijn die hierin wordt aangebracht.

Johan van Driel, SLO, over de vernieuwde kerndoelen en de doorlopende lijn die hierin wordt aangebracht.

Marenka van Toor over de Groeiradar die zij ontwikkelde voor Westeraam.

Marenka van Toor over de Groeiradar die zij ontwikkelde voor Westeraam.

Vorige
Vorige

SSINinVO gaat door - onderzoek Hanze Hogeschool gesteund door NRO

Volgende
Volgende

4 februari 2026 symposium ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’