Organisatie

Binnen het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) werken wij met kringen. Bij de samenstelling van de kringen kijken we niet alleen naar expertise en affiniteit met een van de onderzoekslijnen en de thema’s. We kijken ook naar diversiteit in expertise en werkcontext om het perspectief van de doelgroepen goed mee te nemen. Daarnaast kijken we naar diversiteit in de regio’s die al voorop lopen om rondom acht- tot veertienjarigen binnen het onderwijsstelsel anders samen te gaan werken.

Co-creatie vanuit de binnenkring

De binnenkring draagt actief bij aan effectieve vormen van kennisdeling en verbindt zich aan praktijkgericht onderzoek op een van de onderzoekslijnen. Er vindt een duurzame vorm van leren en ontwikkelen plaats, doordat lerarenopleiders, (onderzoeks)specialisten en kartrekkers van vernieuwingen binnen de onderwijspraktijk hun kennis, kunde en ervaring inzetten.

De deelnemers aan de binnenkringen zijn inmiddels geworven. Zij komen elke maand online samen, doen aan kennisdeling via de leestafel of een webinar, leveren inhoudelijke bijdragen steunen het onderzoek door een deel op zich te nemen en vertellen over het onderzoek door LEPOVO bij congressen en symposia. Viermaal per jaar stemmen ze het onderzoek af met de leden uit de klankbordgroep.

Meedenken vanuit de klankbordgroep

Wij betrekken vertegenwoordigers uit scholen en opleidingen bij ons onderzoek in de klankbordgroep. Gedurende een aantal momenten per jaren leggen we de opbrengsten uit de drie onderzoekslijnen voor aan deze groep. De vertegenwoordigers kunnen zo meewerken aan kennisdeling, ze krijgen een kijkje-in-de-keuken in wat er in den lande speelt.

Zo denkt de klankbordgroep mee met de onderzoeksplannen en kennisdeling. Op deze wijze krijgt dat, wat de binnenkring op gaat leveren, een grotere waarde voor verschillende contexten. De klankbordgroep komt in studiejaar 2023-2024 tweemaal bijeen: op 20 maart en op 12 juni.

Kennisdeling bredere doelgroep

In de kennisbank en op de leestafel op de website komen de wetenschappelijke bronnen, praktijkvoorbeelden en inhoudelijke bijdragen samen in de vorm van publicaties, podcasts en kennisclips. Daarnaast zetten we in op andere vormen van kennisdeling voor de bredere doelgroep, zoals congressen, interactieve webinars, dialoogsessies, nieuwsbrieven, Facebook en LinkedIn.

Belang van stakeholders

Herkenning brengt erkenning. Als mensen uit de binnenkring en klankbordgroep zicht hebben op dat wat het expertisecentrum aan het doen is, en dat terug kunnen koppelen naar de eigen achterban, dan ontstaat er niet van bovenaf, maar van binnenuit draagvlak voor veranderingen binnen de onderwijs- en opleidingspraktijk. Dan worden regionale ambities ondersteund vanuit landelijke knooppunten voor onderzoekers, opleidingen en de beroepspraktijk. 

Algemeen bestuur, gezamenlijk met het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind

Het algemeen bestuur is eindverantwoordelijk voor het functioneren van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind. Het bestuur heeft hierbij primair een toezichthoudende rol, waarbij de onderzoeksplannen vanuit het expertisecentrum worden beoordeeld en er toezicht wordt gehouden op de realisatie ervan. Het algemeen bestuur moet goedkeuring verlenen aan de begroting en de jaarrekening.

Eric Westhoek (IPABO, tot aan zomervakantie 2024)
Voorzitter

Sonja Hoogendoorn (IPABO)
Inkomend voorzitter

Jeanette de Jong (Blosse)
Vertegenwoordiging kinderopvang

Koen Hölscher (ROC)
Portefeuille personeelszaken

Anja Tertoolen (voormalig directeur expertisecentrum rondom jonge kind)
Portefeuille verduurzaming

Karin van Weegen (LOBO)
Vertegenwoordiging PABO-opleidingen

Ellie van der Geest (ADEF)
Vertegenwoordiging tweedegraads lerarenopleidingen

Lectoren

Volgen van acht- tot veertienjarigen in hun ontwikkeling: Henderien Steenbeek

Creeren van rijke kansen in de overgang po-vo: Linda van den Bergh

Opleiden over grenzen po-vo heen: Patrick van Schaijk

Leden binnenkringen LEPOVO

Het volgen van 8- tot 14-jarigen in hun ontwikkeling , lector Henderien Steenbeek

Dorien Stals & Marleen Borgonjen - Donkers, Teamleider SOOOOL 10-14 

Marenka van Toor, VO Quadraam

Kirsa de Jonge, Projectleider doorgaande lijn PO-VO 

Petra Blees, Opspoor

vacant 

Anders sturen op kansengelijkheid, lector Linda van den Bergh

Eddie Denessen, Hoogleraar Radboud Universiteit 

Nanique Timmerman, Lerarenopleider Fontys 

Pascale Dechaux, Purmerendse scholengroep 

Lilian Weenk, Directeur Tienerschool

Rosalina Boer - Wirken, Docentonderzoeker HZ

Martijn Peters, Onderzoeker HAN 

Samen onderwijsprofessionals voor 8 – 14 jarigen opleiden, lector Patrick van Schaik

Karin Noomen, Lerarenopleider Saxion 

Hanna Beuling, Curriculumontwikkelaar SLO 

Bruno Oldenboom, Docentonderzoeker Windesheim

Leon de Bruin, Lerarenopleider Ipabo

Jantien Gerdes, Docentonderzoeker Windesheim  

Mieke van Diepen, Docentonderzoeker Hogeschool van Amsterdam/auctor kansrijk onderwijs

Communicatie

Paula Harte

Ondersteuning

Silvia van Spronsen