Bijdragen
Zoek via thema’s:
Datagebruik in het onderwijs biedt enorme kansen, maar alleen als het bewust, strategisch en collaboratief wordt ingezet. Te vaak zien we dat data op een opportunistische manier wordt gebruikt: als verantwoording richting beleidsmakers of als bevestiging van bestaande overtuigingen, in plaats van als een instrument voor daadwerkelijke schoolverbetering.
Datagebruik effectief inzetten gaat verder dan alleen het verzamelen van gegevens. Scholen die een langetermijnstrategie hanteren, waarin zowel korte als lange datacycli worden benut, boeken aantoonbaar betere resultaten. Dit vraagt om een cultuur van kritisch denken, waarin schoolleiders en docenten niet alleen data verzamelen, maar deze ook gezamenlijk interpreteren, bevragen en omzetten in concrete acties.
Binnen de, door het onderwijs en de overheid gevoelde urgentie rond het lerarentekort en de noodzaak van een goede aansluiting en doorgaande leerlijnen van het primair (po) naar het voortgezet onderwijs (vo), groeit het besef dat een nauwere verbinding tussen de sectoren po en vo kan bijdragen aan meer flexibiliteit en een bredere inzetbaarheid van leraren. LEPOVO deed onderzoek.
De doorstroomtoets is in 2024 ingevoerd om de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs eerlijker en soepeler te maken. Maar werkt dat in de praktijk ook zo? De afgelopen maanden werd hier een levendige discussie over gevoerd. Ook binnen LEPOVO, met de leden van de klankbordgroep.
De overgang van primair onderwijs (po) naar voortgezet onderwijs (vo) is een belangrijk overgangsmoment in de onderwijsloopbaan van leerlingen, waarbij kansenongelijkheid groter kan worden. Dit Fontys-onderzoek is gericht op hoe deze transitie verloopt en welke rol kansengelijkheid en de warme overdracht hierbij spelen. Onderzoek door dr. Antoinette D. A. Kroes, docent-onderzoeker bij Fontys Hogeschool en lid van de kenniskring van dr. Linda van den Bergh, binnen het Fontys-lectoraat Waarderen van Diversiteit.
Op 27 mei was het Fontys lectoraat ‘Waarderen van Diversiteit’ te gast bij de minor ‘Omgaan met een diversiteit aan leerlingen en hun gedrag’ van de Fontys Lerarenopleiding in Tilburg. Derdejaars studenten van verschillende opleidingen hebben deze minor gekozen om te leren beter af te stemmen op diversiteit in het onderwijs.