Over ons

Het Landelijk Expertisecentrum PO-VO wil bijdragen aan een verdere verbetering van het (opleidings)onderwijs aan 8- tot 14-jarigen. Het Expertisecentrum biedt (aanstaande) leraren en andere onderwijsprofessionals kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling en het bevorderen van gelijke kansen voor deze leerlingen.

Dit doen wij door het toegankelijk maken en ontwikkelen van kennis waarmee onderwijsprofessionals zich kunnen blijven ontwikkelen. Met deze actuele inzichten uit onderzoek kunnen zij hun eigen onderwijs en opleidingspraktijk versterken. Daarmee draagt het expertisecentrum bij aan het evidence informed handelen binnen de onderwijs- en opleidingspraktijken.

Tevens is het Expertisecentrum gesprekspartner voor beleidsmakers.

Naar een kansrijker onderwijsstelsel

De PO-Raad en VO-raad willen toewerken naar een nieuw onderwijssysteem met daarin een funderende en kwalificerende fase. Wat de raden betreft is toetsing een middel om te differentiëren en niet om te selecteren. Zeker niet op de leeftijd van twaalf jaar of jonger. Uit vergelijkend onderzoek van NRO blijkt dat landen waarin op latere leeftijd wordt geselecteerd kansengelijkheid binnen het onderwijsstelsel toeneemt en de sociaaleconomische ongelijkheid afneemt. Een stelselverandering valt echter niet binnen afzienbare tijd te verwachten, dus staan scholen en lerarenopleidingen voor de opdracht om maatregelen te treffen die bijdragen aan:

  • Een leven lang leren waarmee (toekomstige) leraren vanuit diverse loopbaanpaden beter worden toegerust voor onderwijs aan acht tot veertienjarigen - vertaald naar de onderzoekslijn Volgen van 8- tot 14-jarigen in hun ontwikkeling

  • Rechtvaardiger onderwijs aan acht- tot veertienjarige leerlingen - vertaald naar de onderzoekslijn Creëren van rijke kansen in de overgang po-vo

  • Het beter benutten van diversiteit tussen professionals uit verschillende sectoren met het oog op kwaliteitsontwikkeling van de samenwerking tussen de beroepspraktijk en opleidingen - vertaald naar de onderzoekslijn Opleiden over grenzen po-vo heen

  • Tevens voert LEPOVO een overkoepelend onderzoek uit: we brengen in kaart wat onze uitgangspunten betekenen voor opleiding en professionalisering. Praktijkvoorbeelden worden verkend en gedeeld.

Kennisontwikkeling en kennisdeling

Wij maken ons sterk om de overgang binnen sectoren en tussen sectoren te versoepelen. Dat doen we met behulp van onderzoek, samen met de beroepspraktijk en lerarenopleidingen. Daarbij staat de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs hoog op de agenda. Het gaat om leer- en ontwikkellijnen die een groot beroep doen op het handelingsrepertoire van leraren en de samenwerking tussen de verschillende sectoren binnen ons onderwijsstelsel. Daarnaast zet het expertisecentrum zich in op het toegankelijk maken van kennis uit onderzoek en de beroepspraktijk voor een brede groep onderwijsprofessionals in het po en vo.

Gericht op onderwijsprofessionals en lerarenopleiders

Wij richten ons enerzijds op onderwijsprofessionals in de beroepspraktijken waarin deze leeftijdsgroep zich ontwikkelt en anderzijds op hun lerarenopleiders die betrokken zijn bij het opleiden naar start-, basis- en vakbekwame leraren. Ook voor onderzoekers, curriculumontwikkelaars, besturen, directeuren en beleidsadviseurs wordt kennis ontwikkeld en gedeeld, die relevant is voor meer samenhang tussen opleiden en professionaliseren van (aanstaande) onderwijsprofessionals die met elkaar verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van acht- tot veertienjarigen binnen een veranderende samenleving.

 

Uitgangspunten en focus

  • Gelijke kansen voor ieder kind

  • Evidence informed werken binnen (opleidings)onderwijs

  • Doorlopende leer- en ontwikkellijnen voor acht tot veertienjarigen

  • Loopbaanpaden voor (aanstaande) leraren

  • Samen opleiden en professionaliseren