Overkoepelend onderzoek

Overkoepelend onderzoek LEPOVO

Kennisdeling en kennisontwikkeling vormen het hart van het Landelijk Expertisecentrum PO-VO. In de drie onderzoekslijnen werken onderwijsprofessionals, lerarenopleiders en onderzoekers samen om te komen tot uitgangspunten voor het handelen van de professional die werkt met 8- tot 14 jarigen. Ook brengen we in kaart wat deze uitgangspunten betekenen voor opleiding en professionalisering. In een overkoepelend onderzoek vanuit de drie onderzoekslijnen samen, worden praktijkvoorbeelden verkend en gedeeld.

Inspirerende schoolpraktijken in beeld

In 2024 is begonnen met een brede inventarisatie van verschillende praktijken in het po, vo en in de opleidingen. Zo wordt er een aantal praktijken gedetailleerd beschreven en geanalyseerd vanuit de verschillende onderzoeklijnen: volgen van leerlingen, het creëren van rijke kansen en het opleiden over grenzen heen.

We bespraken de bevindingen bij het Velon congres en de bijeenkomst met de LEPOVO-klankbordgroep (18-19 maart en 20 maart 2025). Hieruit zijn onderzoeksvragen gevolgd en we ontwikkelen instrumenten voor de gedetailleerde casebeschrijvingen en het selecteren van praktijken voor een gedetailleerde beschrijving.
Daarna volgen de gedetailleerde praktijkbeschrijvingen door lectoren en leden van de binnenkringen en de bespreking hiervan met de klankbordgroep en de kennisontwikkeling door vergelijking van praktijken. Op deze wijze combineren we het delen van kennis, het inspireren met concrete praktijkvoorbeelden en het ontwikkelen van kennis met elkaar.

Klik hier voor de praktijkbeschrijvingen.

Je kunt vanuit je school nog steeds deelnemen aan het overkoepelend onderzoek door in een uur deel te nemen aan een interview. Lees verder >

Regionale samenwerkingspraktijken

Uit de bevindingen (begin 2025) zijn onderzoeksvragen gevolgd, is aanvullende literatuurstudie gedaan en zijn instrumenten ontwikkeld voor de gedetailleerde casebeschrijvingen. LEPOVO zoekt regio’s die actief zijn in het werken aan een soepele en kansrijke overgang po-vo. In deze regio’s houdt LEPOVO eerst een interview met iemand die actief is op regioniveau, vervolgens met een po- en een vo- school uit die regio en tenslotte met twee ouder-kind paren om hun ervaringen en welzijn in beeld te brengen. De thema’s waarop de regio’s en scholen bevraagd worden, zijn: uitwisseling tussen po- en vo-professionals, advisering en plaatsing, warme overdracht en ouderbetrokkenheid.

Hieruit volgen de gedetailleerde praktijkbeschrijvingen die LEPOVO ter inspiratie plaatst op de website (zie link hieronder). Ook voert LEPOVO een crosscase-vergelijking uit per thema, met als doel kennisontwikkeling. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de lectoren, besproken met de leden van de binnenkringen en de klankbordgroep en gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift en in vakbladen. Op deze wijze combineren we het delen van kennis, het inspireren met concrete praktijkvoorbeelden en het ontwikkelen van kennis met elkaar.

In het kader van de tweede fase van het overkoepelend onderzoek door LEPOVO zijn vanaf 2025 diverse regionale samenwerkingen in beeld gebracht. Hoe organiseren zij een soepele, kansrijke overgang voor leerlingen tussen PO-VO in hun regio, is er een warme overdracht en hoe is de ouderbetrokkenheid georganiseerd? Enkele zijn gepresenteerd aan de klankbordgroep (mei en november 2025) en zijn/komen beschikbaar via de website: klik hier voor de verdiepende praktijkbeschrijvingen.