Onderzoekslijn

Volgen van acht- tot veertienjarigen in hun ontwikkeling

De overgang van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs is een belangrijke transitie voor elk kind. Het in kaart brengen van de ontwikkeling van kinderen met behulp van leerlingvolgsystemen is een belangrijk hulpmiddel om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Het moment van keuze (vroege selectie of latere selectie) maakt uit, evenals de breedte van ontwikkelingsgebieden die wordt getoetst (alleen cognitieve ontwikkeling of ook niet-cognitieve ontwikkeling). Wat is nodig om deze leeftijdsgroep in hun ontwikkeling en leerproces binnen het primair en voortgezet onderwijs beter te kunnen volgen en kansrijk te kunnen adviseren? Geldt dit ook voor verschillende groepen leerlingen?

Wat kunnen we daarbij leren van actuele inzichten en ervaringen rondom het volgen van het jonge kind, 10-14 onderwijs, het (voortgezet) speciaal onderwijs en traditionele vernieuwingsscholen?

Betrokken lector:
Henderien Steenbeek, Hanze Hogeschool