Lectoren vertellen over hun onderzoekslijnen - LEPOVO Wereldcafé bij het Veloncongres 2024

Een wereldcafé over een kansrijk onderwijs in de overgang po-vo 

Het Landelijke Expertisecentrum PO-VO wil uitgangspunten voor het handelen voor iedere professional die werkt met 8 tot 14 jarigen formuleren. Dit vraagt om gezamenlijke kennisdeling en –ontwikkeling door opleiders, onderzoekers en onderwijsprofessionals. In de workshop tijdens het Veloncongres, in de vorm van een Wereldcafé, zijn we met de aanwezigen ingegaan op de belangrijkste thema’s voor samen opleiden en professionaliseren. Zo’n 20 aanwezigen gingen met elkaar in gesprek over de drie onderzoekslijnen die LEPOVO heeft uitgezet.

Doorlopende leer- en ontwikkellijnen, kansrijk adviseren, later selecteren; slechts een greep uit de vraagstukken die spelen in het onderwijs voor 8 tot 14-jarigen. Het pas gestarte Landelijke Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) streeft naar het formuleren van uitgangspunten voor het handelen voor iedere professional die werkt met 8 tot 14 jarigen. Deze uitgangspunten kunnen door opleidingen gebruikt worden voor de formulering van beroepsbeelden en leeruitkomsten en door de overheid voor het nemen van beleidsbeslissingen. Hiermee hopen we een bijdrage te leveren aan verdere verbetering van het onderwijs aan deze doelgroep en aan de opleiding en professionalisering van de (toekomstige) professionals die met hen werken. 

Om deze doelen te bereiken, hebben we de kennis en ervaringen van professionals uit scholen, opleidingen en onderwijsonderzoek nodig. Deze brengen we samen in de drie onderzoekslijnen. In dit wereldcafé zijn we in gesprek gegaan over de belangrijkste thema’s binnen deze onderzoekslijnen. Voor de lijn over kansengelijkheid zijn dat bijvoorbeeld de thema’s bewustwording van de eigen opvattingen, verwachtingen en de impact daarvan op de ontwikkeling van leerlingen en het versterken van (inter)professionele samenwerking in krachtige teams.  

Na een korte introductie door de drie lectoren die verantwoordelijk zijn voor de onderzoekslijnen, werden de aanwezigen verdeeld over zes tafels. Op de tafels: flaps, post-its en stiften. In twee rondes van ieder 20 minuten gingen de deelnemers aan de hand van een stelling met elkaar in gesprek. Na afloop van de twee sessies deelde de tafel-host kort de inzichten van de sessies.

Het doel van deze workshop was het activeren en ophalen van de kennis en ervaring van de deelnemers met betrekking tot de onderzoeksthema’s. De kracht van een wereldcafé zit in de kruisbestuiving van ideeën door het wisselen van tafels. Het uitgangspunt is dat de aanwezige kennis, ervaring en creativiteit door uitwisseling leidt tot gezamenlijk leren. Daarnaast zorgt de dialoog ervoor dat persoonlijke relaties worden aangegaan (Fouché & Light, 2010; Migchelbrink, 2016). De deelnemers nemen de nieuwe inzichten en reflecties mee naar hun opleidingspraktijk in de lerarenopleiding en opleidingsscholen; het expertisecentrum benut de input en nieuwe relaties in het vervolg binnen de drie onderzoekslijnen.   

 

Lijn 1 - Volgen van acht- tot veertienjarigen in hun ontwikkeling

Lector Henderien Steenbeek leidde haar gesprekstafel in, over

1. Succesfactoren en knelpunten bij huidige leerlingvolgsystemen en toetsen: wat gaat goed en wat kan beter?

2. Kansrijk(-er) adviseren en kansrijk(-er) plaatsen voor alle leerlingen: wat is nodig om de brug te slaan?

3. Professionele ontwikkeling voor (toekomstige) leraren om alle leerlingen kansrijk te kunnen volgen en toetsen 

 

Lijn 2 - Creëren van gelijke kansen in de overgang po-vo

Lector Linda van den Bergh introduceerde haar thema’s:

1.Professionele ontwikkeling gericht op bewustwording van de eigen opvattingen, verwachtingen en de impact daarvan op de ontwikkeling van leerlingen.

2.Later selecteren en beter differentiëren binnen de contexten van heterogene brugklassen en tienerscholen. 

3.(Inter-)professioneel samenwerken met andere professionals en ouders gericht op gelijke kansen. 

 

Lijn 3 - Opleiden over de grenzen van po-vo heen

Lector Patrick van Schaik introduceerde zijn thema’s:

1.Ontwikkelingen opleiden over grenzen van primair- en voortgezet onderwijs heen in lerarenopleidingen in Nederland

2.Ontwikkelingen opleiden over grenzen van primair- en voortgezet onderwijs heen in brede schil van opleidingen rondom lerarenopleidingen in NL

3.Opleidingsvraagstukken vanuit 10-14 onderwijs 

 
Vorige
Vorige

Terugblik klankbordgroep-bijeenkomst LEPOVO, 20 maart 2024

Volgende
Volgende

Hoe werken jullie aan een kansrijke overgang po-vo?