De VOR organiseert jaarlijks, in samenwerking met het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek (VFO), de Onderwijs Research Dagen (ORD). Tijdens deze dagen worden resultaten van onderwijsonderzoek gepresenteerd en uitgewisseld. De ORD zijn in de loop van ruim 40 jaar uitgegroeid tot een onmisbaar forum voor Nederlandse en Vlaamse onderwijsonderzoekers.
Op vrijdag 6 juni, van 11:00 - 13:00 uur presenteert Mieke van Diepen, auctor en lid van de LEPOVO-binnenkring, het symposium ‘Onderzoekend werken aan kansrijk onderwijs: inzichten en ervaringen van vo-docenten met werken in een auctoraat.’
Met de komst van auctoraten kan de onderzoekscultuur in het voortgezet onderwijs groeien. Jarenlange ervaring met lectoraten en practoraten leert ons dat dit vraagt om een lange adem. Docenten zijn in principe voortdurend bezig met kijken, toepassen, delen, en ontdekken (Kallenberg, 2024). In dit symposium presenteren drie vo-docenten hun praktijkonderzoeken voor het Auctoraat Kansrijk Onderwijs (Van Diepen, 2024). Zij reflecteren op de mate waarin zij de benodigde ruimte, slagkracht en expertise ervaren om hun denkrichtingen en handelen op autonome wijze te onderbouwen; en hoe hun auctoraatswerk kan bijdragen aan het op waarde schatten van praktische handelingskennis binnen de kennisinfrastructuur (Bulterman, 2023). Door samenwerken en uitwisselen leren ze durven en doorzetten (Snoek et al, 2017), vanuit het vertrouwen om in trage tijd tot goed werk te komen (Middelkoop, 2022). Bovendien biedt het loopbaanperspectief en werkplezier ten tijde van toenemende complexiteit en werkdruk (Koffeman, 2023).
Presentaties van het symposium:
Expliciete en impliciete procedures bij de overgang van leerlingen van po naar vo
Taaldenkgesprekken als gelijkmaker in het Voortgezet Speciaal Onderwijs
Een meertalig onderwijsmodel als gelijkmaker in het Voortgezet Onderwijs
Patrick van Schaik, lector van de LEPOVO onderzoekslijn Opleiden over grenzen van po-vo heen, introduceert LEPOVO.