Ochtendsessie Klankbordgroep, binnenkringen met NRO en LEJK
nov.
14

Ochtendsessie Klankbordgroep, binnenkringen met NRO en LEJK

Bedoeld voor leden van de binnenkringen, klankbordgroep en het Kennisnetwerk Jonge Kind: met NRO vindt een ochtendsessie plaats, geheel gericht op de vraag wat jullie nodig hebben om de kennisproducten en diensten van NRO in je eigen praktijk een plek te geven.

Na een plenaire inleiding gaan we in subgroepen met elkaar in gesprek over hoe je dergelijke wetenschappelijke kennis kunt inzetten.

Ook willen we bespreken, wat jullie nodig hebben voor de toekomst? 

Evenement bekijken →

jul.
10
naar 12 jul.

Onderwijs Research Dagen

de aankomende Onderwijs Research Dagen (ORD) zullen plaatsvinden in Tilburg op 10 t/m 12 juli 2024, met als thema ‘Onderwijs van waarde(n)’. De organisatie van ORD2024 is in handen van TiCeLS, TIAS en Fontys.

Tijdens de jaarlijkse ORD komen zo'n 600 onderwijsonderzoekers uit Nederland en Vlaanderen bij elkaar om onderzoek te presenteren, kennis uit te wisselen en om inspiratiesessies bij te wonen. 

Meer informatie: https://ord2024.nl/

Evenement bekijken →
Bijeenkomst Klankbordgroep LEPOVO
jun.
12

Bijeenkomst Klankbordgroep LEPOVO

Als Landelijk Expertisecentrum PO-VO willen we bijdragen aan een verdere verbetering van het (opleidings)onderwijs aan 8- tot 14-jarigen. Dit doen we niet alleen, vertegenwoordigers uit scholen en opleidingen trekken hierin samen op met onderzoekers. Gedurende een aantal momenten per jaren leggen we de opbrengsten uit de drie onderzoekslijnen graag voor aan een bredere groep vertegenwoordigers.

Programma 12 juni 2024

09.30 – 10.00 uur: Inloop met koffie, thee

10.00 – 10.30 uur: Welkom en opening door Elvira Folmer, directeur LEPOVO. Vervolgens zal lector Patrick van Schaik aandacht schenken aan de reactie van LEPOVO en LEJK op de Tweede Kamermotie ‘splitsing van de pabo’: Pabo’s niet splitsen maar opleiden over grenzen van het primair onderwijs heen!

10.30 – 11.05: Inleiding op overkoepelend onderzoek LEPOVO

11.05 – 11:20 uur: korte pauze

11.20 - 12.00 uur: Meedenken met Fase 2 van het overkoepelend onderzoek

12.00 – 12.15 uur: Korte reflectie op opbrengst brainstorm fase 2

12.15 – 12.30 uur: op de LEPOVO-agenda 2024-2025; afsluiting

We verzorgen een eenvoudige lunch na afloop.

Komende Klankbordgroep-bijeenkomsten

Noteer naast 12 juni ook vast ook deze data: in schooljaar 2024-2025 willen we dit doen op 12 februari en 21 mei 2025.

Contact? Mail naar info@lepovo.nl.

Evenement bekijken →
Bijeenkomst Klankbordgroep LEPOVO
mrt.
20

Bijeenkomst Klankbordgroep LEPOVO

We zijn te gast bij SLO, te vinden aan het Stationsplein 1, 3818 LE Amersfoort. Directeur Elvira en lectoren Linda, Patrick en Henderien zien er naar uit om je te ontmoeten!

Programma:

 09.30 – 10.00 uur           Inloop, koffie, thee, kennismaking

10.00 – 10.35 uur           Welkom en introductie

  • LEPOVO - algemeen door Elvira: waarom, wie, wat, hoe

  • ‘Pitch’ onderzoekslijn 1 Volgen van acht- tot veertienjarigen in hun ontwikkeling door Henderien met intro op deelsessies

  • ‘Pitch’ onderzoekslijn 2 Creëren van rijke kansen in de overgang po-vo door Linda met intro op deelsessies

  • ‘Pitch’ onderzoekslijn 3 Opleiden over grenzen van po-vo heen door Patrick met intro op deelsessies

  • Overkoepelend onderzoek door Henderien en Linda 

10.40       – 11.20 uur       Deelsessies ronde 1

Je kunt luisteren en meepraten bij een van de onderzoekslijnen.

  • Klankbordgroepleden kiezen per ronde een deelsessie (kunnen dus 2 van de 3 deelsessies bijwonen)

  • Focus in de sessies ligt op tweerichtingsverkeer: per deelsessie is er een centrale vraag waarover we willen klankborden. Wat willen we delen en wat willen we meenemen?

11.20 – 11.40 uur           Pauze

11.40 – 12.20 uur           Deelsessies ronde 2

  • Idem ronde 1

12.20 – 13.00 uur           Plenaire terugkoppeling uit de deelsessies en afsluiting

We verzorgen een eenvoudige lunch na afloop.

Ben je benieuwd wat de klankbordgroep doet? Lees hier verder.

Evenement bekijken →
mrt.
18
naar 19 mrt.

Velon congres: opleiden in verbinding

LEPOVO bij het Velon-congres 2024 in Utrecht

Wij organiseren een wereldcafé bij het Veloncongres op maandag 18 maart aanstaande. Van 14-15.10 uur kun je luisteren naar onze lectoren Patrick van Schaik, Linda van den Bergh, Henderien Steenbeek en directeur Elvira Folmer over de onderzoekslijnen en het overkoepelende onderzoek dat we gestart zijn.

Kennisdeling en kennisontwikkeling vormen het hart van het Landelijk Expertisecentrum PO-VO. In de drie onderzoekslijnen werken onderwijsprofessionals, lerarenopleiders en onderzoekers samen om te komen tot uitgangspunten voor het handelen van de professional die werkt met 8- tot 14 jarigen. Ook brengen we in kaart wat deze uitgangspunten betekenen voor opleiding en professionalisering.

In een overkoepelend onderzoek vanuit de drie onderzoekslijnen samen, zullen praktijkvoorbeelden verkend en gedeeld worden. Hiertoe doen we in 2024 een brede inventarisatie van verschillende praktijken in het po, vo en in de opleidingen. Zo zal er een aantal praktijken gedetailleerd worden beschreven en geanalyseerd vanuit de verschillende onderzoeklijnen: volgen van leerlingen, het creëren van rijke kansen en het opleiden over grenzen heen.

We bespreken de opzet en voortgang bij het Velon Congres en de bijeenkomst met de klankbordgroep op 20 maart. We formuleren daarna onderzoeksvragen en ontwikkelen instrumenten voor de gedetailleerde casebeschrijvingen en het selecteren van praktijken voor een gedetailleerde beschrijving.

Daarna volgen de gedetailleerde praktijkbeschrijvingen door de lectoren en leden van de binnenkringen en de bespreking hiervan met de klankbordgroep en de kennisontwikkeling door vergelijking van praktijken. Op deze wijze combineren we het delen van kennis, het inspireren met concrete praktijkvoorbeelden en het ontwikkelen van kennis met elkaar.

Zien wij jou in Utrecht? #opleideninverbinding

Meer informatie over het congres vind je op de website www.veloncongres.nl

Evenement bekijken →
nov.
28

Najaarsbijeenkomst Platform Samen Opleiden en Professionaliseren

Op dinsdag 28 november organiseert het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren een najaarsbijeenkomst van 10.00 tot 13.00 uur met aansluitend lunch bij de Prodentfabriek in Amersfoort. Het thema van deze rijkgevulde bijeenkomst met plenaire sprekers, gesprekstafels en inhoudelijke accenten is interprofessioneel Samen Opleiden. 

De bijeenkomst is vol.

Meer informatie via de website van het Platform.

Evenement bekijken →
okt.
11

Startsymposium LEPOVO: Doorlopende leerlijnen voor elk kind

Het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) gaat van start!

Om dit te vieren organiseren wij samen met het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) een symposium op woensdagmiddag 11 oktober a.s.:

Doorlopende leerlijnen voor elk kind

Bedoeld voor directeuren, schoolleiders, leraren po/vo, opleiders, intern begeleiders, en pedagogische coaches van basisscholen en kinderopvangorganisaties. Welkom in cursus- en vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht, vanaf 12.30 uur (incl. lunch en borrel na afloop).

Programma

12:30 - 13:00 uur Ontvangst met lunch

13:00 - 14:00 uur Plenaire opening met keynote Linda van den Bergh

14:00 - 14:05 uur Zaalwissel

14:05 - 15:05 uur Kennisdeelsessies - ronde 1

15:05 - 15:30 uur Pauze

15:30 - 16:30 uur Kennisdeelsessies - ronde 2

16:30 - 17:30 uur Borrel

Inleiding: ‘Het creëren van rijke kansen voor ontwikkeling'.

De inleiding van het symposium wordt verzorgd door Dr. Linda van den Bergh, lector Waarderen van Diversiteit bij Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg, getiteld ‘Het creëren van rijke kansen voor ontwikkeling'.

Rijke kansen voor ontwikkeling is waar de twee expertisecentra naar streven; voor jonge kinderen, voor oudere kinderen en voor de (toekomstige) professionals die het onderwijs verzorgen. Ieder van hen verdient een ononderbroken ontwikkeling, ongeacht hun achtergrondkenmerken. Dit vraagt om onderwijs vanuit hoge verwachtingen: het vertrouwen dat iedere leerling of student zich verder kan ontwikkelen. In deze keynote vertelt Linda van den Bergh, lector ‘Waarderen van Diversiteit’ bij Fontys, over wat er nodig is om onderwijs vanuit hoge verwachtingen te realiseren, in de klas, de school en de opleiding.

Leestips

Wil je alvast wat lezen? Klik hier voor de NRO leidraad ‘Onderwijs vanuit hoge verwachtingen’.
Voor meer informatie over de spreker en haar onderzoekslijn binnen LEPOVO, klik hier.

Kennisdeelsessies

Na deze keynote zijn er kennisdeelsessies. De kennisdeelsessies van het Landelijk Expertisecentrum PO-VO gaan over de overgang van po naar vo en zijn interessant voor directeuren, schoolleiders, leraren po/vo en opleiders.
De sessies van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind gaan over de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs en over het goed en stimulerend aanbod bij kinderen van 2-8 jaar. Hoe ziet dit eruit en wat betekent dit voor leidinggevenden? Daarom zijn deze sessies interessant voor intern begeleiders, directeuren, opleiders en pedagogische coaches van basisscholen en kinderopvangorganisaties.

Keuze

Onderstaande kennisdeelsessies worden in beide rondes aangeboden. Bij je aanmelding kun je aangeven aan welke sessie in welke ronde je deelneemt.

A Samen Opleiden over Grenzen

 Jaap Boogaard, Studieleider Generiek LVO, Driestar educatief en

Nicky Jansen, coördinator professionalisering beroepsonderwijs, Fontys

Het opleiden van leraren voor het PO en voor het VO gebeurt nog veel in aparte opleidingen, die vaak gescheiden werelden vormen. Maar het kan ook anders! Hoe? Twee ambitieuze hogescholen die dit anders (gaan) aanpakken, vertellen kort in deze sessie over het proces om te komen tot een nieuwe opleidingspraktijk.

Op Hogeschool de Driestar is door de pabo en tweedegraads lerarenopleidingen samen met studenten onderwijs ontwikkeld voor de doelgroep van 10 tot 14 jaar. Jaap Boogaard, projectleider bij de Driestar, deelt zijn ervaringen en inzichten.

De pabo en lerarenopleidingen van Fontys zitten volop in de transitie naar een vergelijkbare nieuwe opleidingspraktijk. Nicky Jansen, coördinator professionalisering beroepsonderwijs, deelt waar ze staan en waar ze naartoe willen. Ontdek de overeenkomsten en verschillen tussen de processen, stel je vragen en raak geïnspireerd voor volgende stappen in je eigen opleidingspraktijk.

 

B Ervaringen met Onderwijs over Grenzen

Dorien Stals, Projectleider SOOOOL 10-14 ( voor Dendron College, Dynamiek SG en Yuverta) en

Lilian Weenk, Directeur bij Basisscholen ‘t Prisma en TienerCollege ‘t Prisma | Binnenkring Landelijk Expertisecentrum PO-VO

Ben je benieuwd naar manieren waarop het onderwijs aan 10-14 jarigen anders georganiseerd kan worden? In deze sessie vertellen Dorien Stals en Lilian Weenk over hun ervaringen in de praktijk van 10-14 onderwijs.

SOOOOL10-14 in Horst en ’t Prisma Tienercollege in Doetinchem zijn beiden succesvol in het bieden van onderwijs aan tieners. Beide scholen bieden uitstroommogelijkheden naar alle leerwegen van het voortgezet onderwijs.

Dorien en Lilian delen de succesfactoren en de manier waarop zij met uitdagingen zijn omgegaan in de afgelopen jaren. Er is veel ruimte om vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan.

 

C Een beredeneerd spelaanbod aan het jonge kind (2-8 jaar)

Dr. Annerieke Boland, lector Jonge kind Hogeschool iPabo, Amsterdam / Alkmaar | lector Jonge Kind bij het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind

Jonge kinderen hebben een natuurlijke voorkeur om te spelen. In hun spel komen de ontwikkelingsgebieden samen die cruciaal zijn voor de vroege ontwikkeling, zoals onder andere zelfregulering, taal en kennis van de wereld. Het spel ontwikkelt zich in focus en complexiteit, wanneer kinderen voldoende uitdaging tegenkomen in hun spel. De professional speelt daarin een belangrijke rol.

Zowel in de voor- als vroegschoolse periode blijkt de stimulerende interactie tussen professional en kinderen van doorslaggevend belang voor de ontwikkelingskansen van kinderen. Toch is deze zogenaamde 'educatieve proceskwaliteit' volgens metingen van de onderwijsinspectie over het algemeen voor verbetering vatbaar.

In deze sessie staan we stil bij de vraag waarom spelend en onderzoekend leren voor jonge kinderen van belang zijn en welke ingrediënten bijdragen aan een stimulerend en kansrijk spelaanbod. We bespreken met elkaar welke consequenties dat heeft voor de organisatie van educatie/onderwijs in de eigen praktijk.

           

D Een doorgaande lijn van kinderopvang naar basisonderwijs: de rol van de leidinggevende(n)

Dr. Cathy van Tuijl, lector Jonge Kind Educatie (tot voor kort: Gedrag- en Leerproblemen), Saxion | University of Applied Sciences | Academie Pedagogiek en Onderwijs, locatie Enschede | Lector Jonge Kind bij het Landelijk Expertiscentrum Jonge Kind | Universitair docent, Universiteit Utrecht

Deze sessie van het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind gaat over de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Voor welke kinderen is het nodig om die overgang te optimaliseren? En: hoe ziet dit eruit en wat vraagt dit van leidinggevenden. Deze sessie is interessant voor intern begeleiders, directeuren, opleiders en pedagogische coaches van basisscholen en kinderopvangorganisaties.

Voor de meeste kinderen verloopt de overgang van kinderopvang naar de basisschool tamelijk probleemloos. Dat geldt echter niet voor alle kinderen. Juist voor kwetsbare kinderen kan deze overgang meer dan een tijdelijk probleem opleveren. Bij het denken over de overgang kan het nuttig zijn het moment van overgang, de transitie, te onderscheiden van het streven naar een doorgaande lijn (‘alignment’): een ruimer tijdsbestek. Bij de doorgaande lijn gaat het om afstemming van het curriculum (inhoud, wijze van aanbod) en beleidsmaatregelen om de instellingen op systeemniveau op elkaar af te stemmen. In deze sessie staan we stil bij bevorderende en belemmerende factoren voor een doorgaande lijn.

Aanmelden

Je kunt je tot en met maandag 25 september inschrijven met vroegboekkorting: € 50.

Vanaf dinsdag 26 september betaal je het reguliere tarief: € 75.

 Aanmelden doe je via dit formulier.

Het hele programma vind je hier terug.

Evenement bekijken →