Save the date: op woensdag 4 februari 2026 organiseren wij, LEPOVO en LEJK, ons gezamenlijke symposium ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’. Als Expertisecentra voor het Jonge Kind en po-vo richten wij ons op kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling van kinderen en het bevorderen van gelijke kansen. Dit doen wij door het toegankelijk maken en ontwikkelen van kennis, waarmee studenten, onderwijsprofessionals uit werkveld en opleidingen zich kunnen blijven ontwikkelen. Hieronder rekenen wij ook studenten pedagogisch medewerker, aan de pabo en aan de tweedegraads lerarenopleidingen. De Expertisecentra zijn gericht op het stimuleren van samenwerking tussen wetenschap, opleidingen en praktijk.
Ons symposium vindt plaats op woensdag 4 februari 2026, van 13.30-17.30 uur in Utrecht. Wij organiseren onze symposia als plekken om kennis te delen, niet alleen om te brengen of halen. Ook promovendi en studenten van MBO, HBO en universiteit zijn hartelijk welkom. Zien wij jou?
Toegang voor professionals €100
Toegang voor promovendi en studenten €15
Kaartverkoop via Ticketkantoor.
Kennisdeelsessies LEPOVO (update 1-10-2025)
LEPOVO 1: Opleiden over grenzen van po en vo heen; onderzoeksresultaten en een praktijkvoorbeeld
Jantien Gerdes, docent en onderzoeker Hogeschool Windesheim, en Patrick van Schaik, lector HZ University of Applied Sciences
Doelgroep(en): Lerarenopleiders, studenten
Jantien en Patrick zijn beide onderdeel van een van de onderzoekslijnen binnen het LEPOVO: opleiden over grenzen van po en vo heen. Samen met hun collega’s hebben ze in het vorige studiejaar onderzoek gedaan naar wat pabo’s en tweedegraads lerarenopleidingen in Nederland doen in het opleiden over de grenzen van po en vo heen. Het is immers van groot belang dat we studenten opleiden die een beeld hebben van de sector waar zij hun leerlingen voorbereiden of waar zij met hun onderwijs op aansluiten. Welke initiatieven zijn er? Waarom of waarom juist niet? Wat zijn hun ervaringen? En wat zijn belangrijke voorwaarden of tegen welke belemmeringen lopen zij aan? Patrick zal de resultaten kort bespreken, waarna Jantien aan de hand van een voorbeeld uit haar eigen praktijk bij Hogeschool Windesheim deze verder zal inkleuren. In de sessie nemen we vervolgens ruim de tijd om met elkaar in gesprek te gaan met de blik op onze eigen opleidingspraktijken.
LEPOVO 2: Van Breder naar beter: De effecten van verschillende inrichtingsvarianten van heterogene brugklassen.
Linda van den Bergh, lector Waarderen van Diversiteit bij Fontys Educatie en Sharon Vlot, promovendat Radboud Universiteit
Doelgroepen: onderwijsprofessionals, leidinggevenden en onderzoekers die werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar, of die zich bezighouden met brede brugklassen.
Om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen werken veel scholen voor voortgezet onderwijs met heterogene brugklassen waarin leerlingen met verschillende basisschooladviesniveaus bij elkaar zitten. De manier waarop scholen heterogene brugklassen onderwijskundig inrichten heeft invloed op de ontwikkeling van leerlingen. Het project ‘Van breder naar beter: De effecten van verschillende inrichtingsvarianten van heterogene brugklassen op niveaubewustzijn, zelfvertrouwen, motivatie en leerprestaties van leerlingen.’ omvat een leertraject in zes verschillende scholen en een onderzoek naar de vraag hoe het curriculum in heterogene brugklassen en differentiatie door leraren naar basisschooladviezen en prestatieniveaus er uitzien. Ook wordt onderzocht hoe verschillende inrichtingsvarianten van invloed zijn op niveaubewustzijn, zelfvertrouwen, motivatie en leerprestaties van leerlingen met verschillende basisschooladviezen en achtergrondkenmerken. Op basis daarvan worden succesfactoren geïdentificeerd voor de inrichting van kansrijke heterogene brugklassen.
Het is een van de gehonoreerde projecten in de NRO call ‘Doorstroom in een kansrijk stelsel’. Zes verschillende scholen in Zuid-Oost Gelderland participeren. Het onderzoek en de eerste bevindingen uit de literatuur en de verschillende praktijken worden in deze sessie toegelicht.
LEPOVO 3: 'De leraar als ontwerper: stil staan bij bewuste curriculumkeuzes in de overgang po-vo’.
Dr. Elvira Folmer, senior-onderzoeker en dr. Roel Grol, associate lector, HAN University of Applied Sciences.
Doelgroepen: leraren po en vo, lerarenopleiders, schoolleiders, studenten lerarenopleidingen po en vo
Elvira Folmer en Roel Grol zien curriculumbewust handelen als doelgericht en op basis van kritische analyse keuzes maken voor het curriculum, waardoor je invloed op dat curriculum hebt. Die kritische analyse en keuzes kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op de schoolvisie, veranderingen in de maatschappij, vakken (bijv. nieuwe kerndoelen) en het beroepenveld om je heen, de wens om goed aan te sluiten bij jouw leerlingen en de noodzaak die je voelt om af te stemmen met andere sectoren, vakken en andere curriculumonderdelen. De invloed die je kunt hebben door zo te handelen, wordt ook wel stuurkracht genoemd.
Tijdens deze sessie delen we de nodige inzichten en bruikbare tools met jou als leraar/lerarenopleider en gaan we graag in gesprek hoe deze praktisch ingezet kunnen worden in het zetten concrete stappen op weg naar een soepelere overgang tussen po en vo.
Pauze
LEPOVO 4: ‘Een soepele overgang po-vo: Inspirerende praktijken in beeld.’
Henderien Steenbeek, lector Diversiteit in Leren & Gedrag bij de Hanze Hogeschool, Nathalie Derix, Adjunct-directeur en intern begeleider bij IKC de Bundertjes en docent in de master Educational Needs van Fontys Educatie en Linda van den Bergh, lector Waarderen van Diversiteit bij Fontys Educatie
Doelgroepen: onderwijsprofessionals, leidinggevenden en onderzoekers die werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar, of die zich bezighouden met de overgang po-vo.
Henderien en Linda doen vanuit LEPOVO onderzoek naar inspirerende praktijken wat betreft het creëren van een soepele overgang van po naar vo. Zij brengen hierbij de aanpak van regio’s en scholen in kaart en bevragen ouders en leerlingen naar hun ervaringen. Nathalie is één van de deelnemers aan het onderzoek. Behalve op schoolniveau werkt zij in de aansluitingscommissie po-vo aan een gezamenlijke aanpak om de overgang van po naar vo in de regio Helmond zo soepel en kansrijk mogelijk te maken voor alle leerlingen. De belangrijkste succesfactor van deze regio is het hebben van korte lijntjes en het kennen van elkaar. Op alle niveaus is de samenwerking tussen po en vo professionals georganiseerd. Het hanteren van een gezamenlijk ontworpen advies- en kenmerkenformulier en eenzelfde werkwijze voor de warme overdracht zijn hiervan resultaten. Ook is er al jarenlang een vakroute voor leerlingen die meer praktisch onderwijs willen volgen, waarbij leerlingen, ouders en leraren van de Helmondse basisscholen en het Vakcollege al vroegtijdig kennismaken met elkaar en samen onderwijs verzorgen. Het onderzoek en de inspirerende aanpak in regio Helmond worden in deze sessie toegelicht.