Laatste nieuws
Het Hanze Hogeschool-onderzoeksproject SSIN in VO: Soepele Start in het Voortgezet Onderwijs heeft een NRO-subsidie ontvangen. Met deze subsidie werkt de Hanze aan een belangrijk doel: álle leerlingen een kansrijke en inclusieve start op de middelbare school bieden. SSINinVO biedt een kennisdeelsessie aan bij LEPOVO in februari 2026.
De klankbordgroep van LEPOVO nam kennis van diverse ontwikkelingen; die van leerlijnen bij de vernieuwde onderwijskerndoelen door SLO, het overkoepelende LEPOVO-onderzoek en de nieuwe Groeiradar bij het Westeraam.
Welkom bij het gezamenlijk symposium van LEJK en LEPOVO op woensdag 4 februari 2026 ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’.
In juni 2025 zat de bestuurstermijn van Anja Tertoolen erop bij LEJK/LEPOVO. Anja bracht niet alleen veel inhoudelijke kennis mee, maar ook haar werkervaring in het onderwijs en bij een Centre of Expertise. Anja is gepromoveerd op onderzoek naar de stem van het jonge kind met betrekking tot de betekenis die (oudste) kleuters verlenen aan het onderwijs waar zij dagelijks in betrokken zijn.
Op woensdag 21 mei 2025 luisterde de Klankbordgroep van LEPOVO naar diverse presentaties rond onderzoek en onderwijs. Lector Gert-Jan Veerman (CHE) trapte af met ‘schoolverbondenheid’. Hoe zorgt de sociale cohesie in de klas en school dat leerlingen zich op hun plaats voelen?
De doorstroomtoets is in 2024 ingevoerd om de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs eerlijker en soepeler te maken. Maar werkt dat in de praktijk ook zo? De afgelopen maanden werd hier een levendige discussie over gevoerd. Ook binnen LEPOVO, met de leden van de klankbordgroep.