Laatste nieuws
Op woensdag 21 mei 2025 luisterde de Klankbordgroep van LEPOVO naar diverse presentaties rond onderzoek en onderwijs. Lector Gert-Jan Veerman (CHE) trapte af met ‘schoolverbondenheid’. Hoe zorgt de sociale cohesie in de klas en school dat leerlingen zich op hun plaats voelen?
Save the date: op woensdag 4 februari 2026 organiseren wij, LEPOVO en LEJK, ons gezamenlijke symposium ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’.
De doorstroomtoets is in 2024 ingevoerd om de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs eerlijker en soepeler te maken. Maar werkt dat in de praktijk ook zo? De afgelopen maanden werd hier een levendige discussie over gevoerd. Ook binnen LEPOVO, met de leden van de klankbordgroep.
Artikel: De brede brugklas als middel tegen de self-fulfilling prophecy. Pilot binnen de brede brugklas op het Liemers College (locatie Didam).
Met het oog op de dit voorjaar aangenomen motie aangaande differentiatie binnen de pabo, heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) en het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) verzocht te komen met een onderbouwd antwoord op de vragen die hieromtrent spelen.
SSINinVO: het onderzoeksproject ‘een Soepele Start in het Voortgezet Onderwijs’ (SSINinVO) van de Hanze Hogeschool Groningen, waar LEPOVO bij betrokken is via de lector en directeur.