Laatste nieuws
Welkom bij het gezamenlijk symposium van LEJK en LEPOVO op woensdag 4 februari 2026 ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’.
In juni 2025 zat de bestuurstermijn van Anja Tertoolen erop bij LEJK/LEPOVO. Anja bracht niet alleen veel inhoudelijke kennis mee, maar ook haar werkervaring in het onderwijs en bij een Centre of Expertise. Anja is gepromoveerd op onderzoek naar de stem van het jonge kind met betrekking tot de betekenis die (oudste) kleuters verlenen aan het onderwijs waar zij dagelijks in betrokken zijn.
Op woensdag 21 mei 2025 luisterde de Klankbordgroep van LEPOVO naar diverse presentaties rond onderzoek en onderwijs. Lector Gert-Jan Veerman (CHE) trapte af met ‘schoolverbondenheid’. Hoe zorgt de sociale cohesie in de klas en school dat leerlingen zich op hun plaats voelen?
De doorstroomtoets is in 2024 ingevoerd om de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs eerlijker en soepeler te maken. Maar werkt dat in de praktijk ook zo? De afgelopen maanden werd hier een levendige discussie over gevoerd. Ook binnen LEPOVO, met de leden van de klankbordgroep.
Artikel: De brede brugklas als middel tegen de self-fulfilling prophecy. Pilot binnen de brede brugklas op het Liemers College (locatie Didam).
Met het oog op de dit voorjaar aangenomen motie aangaande differentiatie binnen de pabo, heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) en het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) verzocht te komen met een onderbouwd antwoord op de vragen die hieromtrent spelen.
