Lepovo interviewde Nathalie Derix, adjunct directeur en IB-er voor de bovenbouw op basisschool De Bundertjes (deel van stichting OBSH), over de wijze waarop in de regio Helmond de overgang van po naar vo is georganiseerd. In Helmond werken alle schoolbesturen po en vo, plus enkele zelfstandige scholen, samen. De aansluitingscommissie po-vo heeft hier een centrale plek in. Daarnaast wordt samengewerkt in een denktank, een scholenkring en in de ‘vakroute’. Er is veel samenwerking tussen po en vo professionals op alle lagen, de focus ligt op het elkaar kennen en goed kunnen bereiken. Er zijn korte lijntjes op de verschillende lagen van de organisaties. Nathalie licht de samenwerking toe.

Aansluitingscommissie po-vo

In de aansluitingscommissie po-vo zitten intern begeleiders en zorgcoördinatoren; zij vertegenwoordigen alle PO-schoolbesturen en de VO scholen. De aansluitingscommissie is een informeel adviesorgaan voor de samenwerkingsverbanden Helmond-Peelland PO en VO. De leden kennen elkaar goed en weten elkaar makkelijk te vinden. Het is een hechte groep met korte lijntjes.

Alle scholen gebruiken het gezamenlijk opgestelde adviesformulier, het kenmerkenformulier en de procedure voor de warme overdracht (zie de knoppen naar de diverse documenten hieronder). De aansluitingscommissie werkt jaarlijks het tijdpad voor scholen, dat zij ontvangen van het samenwerkingsverband, verder uit, van aanmelddata tot en met het moment van de warme overdracht. Er is speciale aandacht voor leerlingen met specifieke behoeften bij de overgang: er is een advies voor de stappen die de IB-er van de po-school al in een heel vroeg stadium moet gaan zetten richting de ouders en richting de (speciale) vo school. Door het delen van ervaringen kunnen procedures waar nodig aangepast worden. De samenwerkingsverbanden po en vo vragen regelmatig advies aan de aansluitingscommissie.

In de denktank nemen leerkrachten en docenten uit alle besturen en vo-scholen deel, gericht op de praktische zaken. De Denktank en aansluitingscommissie werken samen door het uitwisselen van notulen en het onderling afstemmen van de agenda’s. De denktank bereidt workshops en andere programmaonderdelen inhoudelijk voor van de 'PO meets VO-bijeenkomst’ in oktober, een ontmoetingsmoment voor de po-leerkrachten en vo-docenten. Het doel is kennismaken en het bouwen van korte lijnen.

De Scholenkring is een samenwerking van de IB-ers uit het po. Zij hebben vier bijeenkomsten per jaar, waarvan er één helemaal gericht is op de overgang po-vo. Deze bijeenkomst wordt mede voorbereid door de aansluitingscommissie. Aan deze bijeenkomst nemen ook de vo-zorgcoördinatoren deel.

De vakroute is oorspronkelijk een initiatief van Nathalie, uitgegroeid tot een route waaraan 10 Helmondse basisscholen deelnemen en dit jaar zo’n 125 leerlingen. Het is een intensieve samenwerking met het Vakcollege Helmond (voor vmbo-kader, vmbo-basis, oriëntatieklas kader/mavo). De vakroute is gericht op kinderen die graag praktisch leren, bij wie in groep 6 al duidelijk is dat zij waarschijnlijk zullen gaan uitstromen naar praktijkonderwijs of vmbo. Vakcollege-docenten ontwikkelen een korte lessenserie voor de leerlingen. De po-leerkrachten gaan mee en de ouders worden uitgenodigd om erbij te zijn. Ze zien de school in bedrijf en ervaren het vo-onderwijs, waardoor de drempel bij de overgang een heel stuk lager is.

Een projectgroep van vo-docenten en po-leerkrachten coördineert de vakroute. Tijdens de lessen helpen de po-leerkrachten mee en wordt er van elkaar gezien hoe ze werken met de leerlingen. De ervaringen van ouders en leerlingen zijn positief, het is enorm motiverend.

Warme overdracht

De scholen hebben een gezamenlijke procedure voor de warme overdacht, opgesteld door de aansluitingscommissie po-vo. Er is een brugklascoördinator aangewezen per po-school, belast met de warme overdracht. Hierdoor heeft iedere po-school een vaste contactpersoon per vo-school die de po-school jaarlijks bezoekt.

Ouderbetrokkenheid

Naast de toetsscores worden kenmerken op gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, de omgang met leerkracht en klasgenoten en leer-en werkhouding gedeeld in het leerlingdossier. Ouders zijn hiervan op de hoogte, zij krijgen het dossier. Naast de mogelijkheid om mee te doen aan de vakroute en de voorlichtingsavonden voor ouders over het vo, krijgen de ouders via de school informatie over de open avonden en het aanmelden.

Lees het hele interview
Ondersteuningsdocument bij tijdpad po-vo
Bijlagedocument Toelichting onderwijsbehoeften
Adviesformulier vo
Advies stappenplan overstap PO-VO leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften
Lees het interview met po-school De Bundertjes
Lees het interview met vo-school Het Vakcollege