Westeraam: Samen richting geven aan groei
De GroeiRadar, van VMBO-school Westeraam in Elst, laat in één oogopslag zien hoe een leerling zich ontwikkelt. Alle aanwezige data zoals cijfers, beoordelingen, referentieniveaus en informatie over executieve vaardigheden worden automatisch verzameld en weergegeven in een overzicht met kleuren. De kleuren geven twee jaar lang per periode weer of een leerling over voldoende kennis en vaardigheden beschikt om het huidige niveau te vervolgen of bijvoorbeeld op een hoger of lager niveau te vervolgen.
Om niveaukeuze uit te kunnen stellen en bij te dragen aan het vergroten van de zelfredzaamheid van leerlingen biedt VMBO-school Het Westeraam in Elst een tweejarige brede brugklas, vmbo breed. Hiermee worden leerlingen geholpen met hun zelfvertrouwen, zelfkennis, eigenwaarde én doet de school recht aan kansengelijkheid. Leerlingen krijgen de tijd, de ruimte en de kansen om zichzelf verder kunnen ontwikkelen. Na deze twee jaar wordt samen bepaald wat het meeste passende niveau voor de leerling is om te gaan volgen in de bovenbouw.
Directeur Marieke Peppelman: “We hebben veel nagedacht over hoe we het leren zichtbaar maken en welk proces ter ondersteuning nodig is zodat de leerling zich gezien, uitgedaagd en ondersteund voelt in het nemen van regie op de eigen ontwikkeling. Speciaal voor onze leerlingen hebben we een module voor een digitaal portfolio laten bouwen, de SEN-app. Een app voor het voortgezet onderwijs van softwareontwikkelaar Inversable. Om richting en sturing te kunnen geven. Om voortgang vast te leggen. Een van de onderdelen van de SEN-app is onze zelfbedachte en ontwikkelde GroeiRadar: een data gestuurde tool die voor elke leerling groei inzichtelijk maakt in één begrijpelijk overzicht voor leerlingen, docenten, coaches én ouders.”
Frank Crooijmans, Adviseur Kwaliteit en Onderwijsontwikkeling, en onderwijskundige Marenka van Toor ontwikkelden en implementeerden de GroeiRadar. Ze deden dit in nauwe samenwerking met Inversable, dat ook het digitale portfolio bouwde.
Frank: “We wilden onze docenten een hulpmiddel geven dat helpt bij het bepalen waar ontwikkelingsvraagstukken liggen van hun leerlingen. Zo kunnen zij gedurende de twee jaar dat de leerlingen in de onderbouw zitten hen goed begeleiden en uitdagen. Aan het einde van de onderbouw helpt de tool om een goed advies te geven over het passende niveau waarop de leerling kansrijk kan vervolgen in de bovenbouw. Met als doel: succesvol een diploma behalen.
Marenka: “De GroeiRadar laat in één oogopslag zien hoe een leerling zich ontwikkelt. Alle aanwezige data zoals cijfers, beoordelingen, referentieniveaus en informatie over executieve vaardigheden worden automatisch verzameld en weergegeven in een overzicht met kleuren. De kleuren geven twee jaar lang per periode weer of een leerling over voldoende kennis en vaardigheden beschikt om het huidige niveau te vervolgen of bijvoorbeeld op een hoger of lager niveau te vervolgen. Deze zelfde kleuren geven ook de referentieniveaus aan voor Nederlands, rekenen-wiskunde en Engels. Met betrekking tot de executieve vaardigheden geven ze aan: het gaat goed met mij, let op mij of let extra op mij. Vanuit het totaaloverzicht kun je doorklikken naar details per vak/onderdeel, niveau en periode. Heel handig, want leerlingen op het Westeraam kunnen per periode en per vak toetsen op een ander niveau maken.”
I.v.m. de privacy is dit een gefingeerde leerling
Frank en Marenka schreven ook een handleiding én gespreksleidraad voor coaches en docenten. De GroeiRadar is naast een tool dus ook een startpunt voor verdiepende gesprekken over ontwikkeling, interventies en keuzes.
Frank: “We hebben de GroeiRadar dit schooljaar gelanceerd en in gebruik genomen. We kijken ernaar uit te zien hoe collega’s en leerlingen aan de hand van de GroeiRadar samen reflecteren en handelen. We zijn benieuwd naar wat deze tool gaat bereiken rondom het stimuleren van intrinsieke motivatie bij leerlingen en regie op eigen leerproces.”
gelijke-kansen.nl: De weg naar een betere meer kansrijke overgang van po naar vo
Vanuit het NRO-onderzoeksprogramma ‘Doorstroom in een kansrijk stelsel’ vindt onderzoek plaats naar kennishiaten: hoe effectief zijn veelbelovende aanpakken om de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs te verbeteren?
Kinderen met vergelijkbare cognitieve capaciteiten stromen op basis van hun sociale achtergrond nog altijd door naar verschillende onderwijsniveaus. Hoe effectief zijn veelbelovende aanpakken om de overgang van primair naar voortgezet onderwijs te verbeteren? Vanuit het NRO-onderzoeksprogramma ‘Doorstroom in een kansrijk stelsel’ doet senior onderzoeker Marjolein Muskens van KBA Nijmegen onderzoek naar de kennishiaten die hierin bestaan. Binnen dit onderzoeksprogramma starten zes leertrajecten waarin de onderwijspraktijk en wetenschappers samen kansrijke initiatieven implementeren en onderzoeken om de overgang van po naar vo te verbeteren.
De doorstroomtoets als kind van de rekening (blog CvTE)
Blog door John van der Vegt, voorzitter College voor Toetsen en Examens
December was de maand dat de discussie over de doorstroomtoets weer oplaaide. Het resulteerde uiteindelijk in twee aangenomen moties in de Kamer.
Blog door John van der Vegt, voorzitter College voor Toetsen en Examens
December was de maand dat de discussie over de doorstroomtoets weer oplaaide. Het resulteerde uiteindelijk in twee aangenomen moties in de Kamer.
De eerste motie was die van D’66 kamerlid Rooderkerk om een verkenning te doen naar één doorstroomtoets. Ontraden door de staatssecretaris en, vanuit het “veld”, gesteund door een gelegenheidscoalitie van PO-Raad, Aob, CNV Onderwijs en AVS. Na één jaar doorstroomtoetsen gaan we een verkenning doen om dat systeem te wijzigen….. Een wetgevingstraject dat zijn beslag kreeg in 2022. Het kan verkeren. De PO-Raad sprak bij de internetconsultatie nog haar waardering uit voor de keuzevrijheid en zij vertrouwde het NOS-nieuws op 9 februari 2022 nog toe naar aanleiding van de wet: “Wij spraken ons veelvuldig uit als voorstander van groot onderhoud om te komen tot een kansrijk onderwijsstelsel”. Zij voeren het tempo van de Kamer nu nog wat op. Een tempo dat toenmalig staatssecretaris Dekker bij de discussie over de Citotoets op 6 februari 2014 op nu.nl deed verzuchten “Het is funest voor het onderwijs als de Tweede Kamer elke drie, vier jaar op zulke fundamentele wijze de koers wil bijstellen”. De Kamer en PO-Raad hebben hem inmiddels ingehaald. Zoals ik zei; het kan verkeren.
De tweede motie was van SGP kamerlid Stoffer en CU kamerlid Ceder en riep op om de doorstroomtoets door te ontwikkelen tot een instrument dat weer primair ten dienste staat aan de ontwikkeling van de leerling en de ondersteuning van de leerkracht. Ook deze kreeg brede steun (ook van de PO-Raad). Of je het daar nu eens of oneens mee bent, het raakt wel een wezenlijkere discussie, namelijk hoe we de doorstroomtoets gebruiken.
Na werkzaam te zijn geweest in het primair-en voortgezet onderwijs, heb ik de laatste tien jaar in het mbo gewerkt (2013-2023) en de discussie over Citotoets, eindtoets, doorstroomtoets niet meer zo gevolgd. Wel herinner ik me nog in de jaren 2013-2014 de felle oppositie tegen de Citotoets als enige, sterk selectiegerichte toets. Ook overigens door mijzelf als lid van de PO-Raad. Wat nazoekwerk leverde me op dat in 2015 er ook ruimte is gegeven aan andere aanbieders. En die kwamen er. Als CvTE zijn we altijd aanbieder gebleven van de Centrale Eindtoets. Die hebben we in juni 2023, bij de start van de doorstroomtoetsen, feestelijk ten grave gedragen. Hopelijk niet al te diep gezien de eerste motie. Het kan immers verkeren.
Bij de toelating van de zes doorstroomtoetsen tot de markt en de kwaliteitsbewaking en normering hebben we als CvTE in mijn ogen erg goed werk geleverd. We hebben dat geëvalueerd en zijn daar transparant in via onze terugblik op het eerste jaar. Die bevat informatie over vragen die ook wij nog hebben na het eerste jaar, maar ontkracht ook wel veel snelle framing over grote verschillen en gebrekkige vergelijkbaarheid in de eerste dagen na de eerste ronde doorstroomtoetsen.
Wat mij betreft zouden we er zeker nog een aantal jaren mee door moeten gaan en de effecten goed volgen. Dat zeg ik niet cynisch of rancuneus. Als CvTE zijn we een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) dat een aantal opgedragen taken uitvoert. Of dat nu een politieke keuze voor één of meer toetsen is. Ik zeg het wel omdat het volgens mij om heel andere zaken gaat dan de doorstroomtoetsen zelf. Duikend in de historie kwam ik de bedenker van de Cito-toets en grondlegger van Cito weer tegen (De Groot) die zijn teleurstelling uitsprak dat die toets steeds meer als scherp selectie-instrument werd gebruikt. Een discussie van alle tijden.
Ik heb het idee dat het huidige systeem van de doorstroomtoetsen het kind van de rekening is omdat een aantal fundamentelere discussies niet of niet diepgaand gevoerd worden. In de eerste plaats de discussie over ons huidige onderwijssysteem met een vrij bepalende selectie op twaalfjarige leeftijd. In de tweede plaats in hoeverre je een goede balans kunt vinden tussen het advies van leerkracht/school en optimale kansengelijkheid. In de derde plaats de discussie dat individuele toetsen toch geen meetlat kunnen zijn voor een school als geheel. Het gaat om de individuele leerling. En daar zou je nog thema’s als de rol van ouders en de visie op toetsen van een school aan kunnen toevoegen.
Dat zijn vragen waar we als CvTE niet over gaan. Het lijkt me echter wel een betere tijdsbesteding dan via Citotoets, Centrale Eindtoets en doorstroomtoets nu twee jaar discussie te gaan voeren over welke nieuwe naam die ene toets nu moet krijgen als ware het oude wijn in nieuwe zakken.
Het is in ieder geval mijn wens voor het nieuwe jaar om die discussies wel te voeren en natuurlijk bij het tweede jaar van de doorstroomtoetsen weer te leren hoe het beter kan.
Bron: website CTvE
Podcast: Buiten de krijtlijnen
De podcastserie Buiten de Krijtlijnen spreekt met Buiten de krijtlijnen Arjen Nanninga en Dominique Sluijsmans over toetsing: hoe stel je een goede toets op? En wat is de rol van toetsing eigenlijk? Is het enkel voor een cijfer of kan je er ook meer mee?
Hoe stel je een goede toets op? En wat is de rol van toetsing eigenlijk? Met welk doel moet je een toets geven? Een overhoring, examens, toetsen, testen, namen genoeg voor dit fenomeen maar wat ben je er mee als leerkracht? Is het enkel voor een cijfer of kan je er ook meer mee?
We duiken in de wereld van de toetsen en doen dat met Dominique Sluijsmans en Arjen Nanninga. Dominique is lector aan de Hogeschool Rotterdam en werkt als zelfstandig onderwijskundige en begeleid daarbij scholen en opleidingen rond ondermeer toetsing. Arjen is zorgcoördinator in een school in Nijmegen en werkt ook bij toetsrevolutie. Alles wat je ooit wou weten over toetsen, met Dominique en Arjen.
Buiten De Krijtlijnen is een podcast over onderwijs. Aan de hand van gesprekken met experts, leerkrachten, directeurs, pedagogen en ondernemers probeert het antwoorden te vinden op de onderwijsvraagstukken van deze tijd. Maar deze podcast wil ook inspireren, creëren en motiveren. Buiten De Krijtlijnen werd opgericht door Rinke Vanhoeck en is sinds 2024 onderdeel van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More te Rotterdam.
Deze, en andere afleveringen van deze Vlaams-Nederlandse podcastserie vind je via https://podcastluisteren.nl/pod/Buiten-de-krijtlijnen
Inspectie van het Onderwijs: ‘Feiten en fabels in de overgang van po naar vo’
Op de LEPOVO leestafel: Rapportage eerste uitkomsten doorstroomonderzoek po schoolloopbanen van de Inspectie
Op de leestafel, een suggestie uit een van onze binnenkringen: rapportage vanuit de Inspectie van het Onderwijs: Feiten en fabels in de overgang van po naar vo. Door de projectgroep Doorstroomonderzoek po-vo is in 2021 onderzoek gedaan naar de wijze waarop basisscholen in schooljaar ‘20-’21 invulling hebben gegeven aan de adviesprocedure in groep 8. Naast de uitkomsten van het onderzoek, die zijn te vinden op Eerste uitkomsten doorstroomonderzoek po schoolloopbanen | Primair onderwijs | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl), zijn er verschillende fabels die er leven in en over het onderwijs aan het licht gekomen. Deze fabels komen in deze rapportage stuk voor stuk aan de orde, met daarbij de beschrijvingen van de bijbehorende feiten, incl. toelichting én voorbeelden.
Naar de middelbare. De overstap van po naar vo. Uitgave van Sardes (2019)
Lector Linda van den Bergh legt het magazine ‘Naar de middelbare’ De overstap van po naar vo’ op de leestafel. Dit is een uitgave uit 2019 van Sardes.
Lector Linda van den Bergh legt het magazine ‘naar de Middelbare. De overstap van po naar vo’ op de leestafel. Het betreft een uitgave van Sardes, uit november 2019. Inhoud:
Een eerlijk advies voor elk kind
Het Schoolplein
Tip van Lilian Weenk, Directeur TienerCollege 't Prisma Stichting GelderVeste
Denken in mogelijkheden en andere onderwijsvormen toepassen, bevordert kansrijk adviseren.
Werken aan een warme overdracht van PO naar VO
Candea College Duiven
Tip van Martine Derks, Kwartiermaker Landelijk Expertisecentrum PO-VO
Inspirerend filmpje over een good practice uit De Liemers.
Naar een kansrijker onderwijsstelsel
PO-Raad en VO-raad
Tip van Martine Derks, Kwartiermaker Landelijk Expertisecentrum PO-VO
Een mooie infographic waarin de ambities van de raden worden gevisualiseerd.