Klankbordgroep LEPOVO mei 2025: schoolverbondenheid

Op woensdag 21 mei kwam de Klankbordgroep van LEPOVO weer samen. Met nieuwe en inmiddels vertrouwde gezichten luisterden we naar diverse presentaties rond onderzoek en onderwijs. Zo trapte lector Gert-Jan Veerman (CHE), lid van de klankbordgroep, af met ‘schoolverbondenheid’. Hoe zorgt de sociale cohesie in de klas en school dat leerlingen zich op hun plaats voelen?

Daarna splitsten de aanwezigen zich in twee groepen, om te luisteren naar de presentaties van Blanca Wilde Lopes en Margot Bochane. 

Soepele Start in het Voortgezet Onderwijs’ (SSINinVO) door Margot Bochane

Margot is betrokken bij de binnenkring van de LEPOVO-onderzoekslijn Het volgen van 8- tot 14-jarigen in hun ontwikkeling. Zij is projectleider vanSSINinVO, een onderzoeksproject van de Hanze, gericht op de vraag: hoe kan het welbevinden van startende middelbare scholieren worden behouden/ geoptimaliseerd? Want als je goed in je vel zit, kun je doorgaan met jezelf ontwikkelen. Elvira Folmer, directeur LEPOVO en senior onderzoeker bij de HAN, is vanuit LEPOVO betrokken bij de klankbordgroep van SSINinVO.

Het project is in fasen ingedeeld; na de eerste fase van literatuuronderzoek wordt nu naar de praktijk gekeken van vo-scholen in de provincie Groningen. In de workshop bespraken we de eerste versie van een 'soepele start-scan' voor VO-scholen. Recent deelden we een artikel vanuit de klankbordgroep van dit project, deze lees je hier terug

Formatief handelen en toetsen, Blanca Wilde Lopez

Blanca is betrokken bij de binnenkring van de LEPOVO-onderzoekslijn Het volgen van 8- tot 14-jarigen in hun ontwikkeling en werkt als trainer/coach bij Toetsrevolutie. In haar workshop tastte ze af, in hoeverre de aanwezige lerarenopleiders al bekend zijn met formatief handelen en toetsen. Daarbij schetste ze, welke voordelen formatief handelen heeft voor leerlingen ten opzichte van normatief toetsen; bijvoorbeeld niet meer ‘leren voor de toets’. 

LEPOVO-onderzoek

Onderzoekers Margot Bochane, Blanca Lopes, Linda van den Bergh en Henderien Steenbeek (met de klok mee)

Na deze kennisdeelsessies kwamen we weer samen voor een update over het overkoepelend onderzoek. Lector Henderien Steenbeek schetste de fasen van het onderzoek en wees nogmaals op de good practices die inmiddels op de website staan - maar meer zijn er altijd welkom. In de huidige fase 2 worden ervaringen op de niveaus Regionaal/Beleid, School en Ouder/Kind opgehaald. Hiertoe worden gesprekken georganiseerd op basis van interviewleidraden die bij de vorige Klankbordgroep-bijeenkomst waren getoetst. 

Lector Linda van den Bergh vertelde vervolgens over haar recente interview met een adjunct-directeur / IB-er die actief is op regio-niveau in Helmond. Zij vertelde over de jarenlange samenwerking tussen po en vo in de aansluitingscommissie Helmond waarin IB-ers en zorg coördinatoren die alle betrokken scholen vertegenwoordigen samenwerken en de bijbehorende denktank waarin leerkrachten en docenten samenwerken. De aansluitingscommissie geeft advies aan de samenwerkingsverbanden po en vo. De kracht in deze regio zit in korte lijntjes, persoonlijk contact en gezamenlijk ontwikkelde materialen zoals een overdrachts- en kenmerkenformulier, een procedure voor de warme overdracht en heldere communicatie over wie wat wanneer te doen heeft in een schooljaar. Binnenkort is de uitwerking van dit interview te lezen op onze website. 

De volgende klankbordgroep-bijeenkomst is gepland voor vrijdag 7 november 2025.

Volgende
Volgende

4 februari 2026 symposium ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’