De regio rond Winschoten

Het Dollard College in de regio Noordoost-Groningen bestaat uit meerdere scholen op zes locaties. Leerlingen van basisscholen uit hun werkveld worden begeleid bij de overgang naar het voortgezet onderwijs. Hoe werken de po- en vo-scholen samen?

Uitwisseling tussen po- en vo-leraren

Elke 6, 7 weken vindt weken een POVO-overleg plaats, met directeuren van het PO en docenten vo. Centraal staat: hoe zorgen wij ervoor dat er op eenzelfde manier aandacht aan taal en rekenen wordt besteed in het PO en VO, om die overgang te versoepelen. Tijdens het POVO-overleg worden verwachtingen van leerlingen uitgesproken: zo wordt helder wat het po biedt en wat het vo verwacht. Ook schuift de ambulant begeleider vo aan, bekostigd door de VO-school. Zij komt bij de gezinnen thuis en heeft in beeld wie er in het po al zorg nodig heeft (adhd, etc.). Sinds haar komst is de uitval van leerlingen aanzienlijk verkleind.

Advisering en plaatsing

Er wordt gewerkt met een plaatsingswijzer vanaf groep 6 aan de hand van de gemaakte toetsen. Bij een tweedelig niveau-advies, de plaatsingswijzer en de doorstroomtoets wordt een leerling geplaatst in een dakpanklas of een klas met een niveau. Plaatsing vindt plaats in overleg met de basisschool. Leerlingen met een dubbel advies krijgen twee jaar tijd, waarna het passende niveau wordt bepaald. Ouders waarderen dit dubbeladvies. Voor leraren is het soms een uitdaging om er vorm aan te geven.

Voor leerlingen waar twijfels over het niveau bestaan, wordt naar enkele andere factoren gekeken, van schoolgegevens tot aan het sociaal-emotioneel welbevinden.

Warme overdracht

Tijdens de warme overdrachten bespreken PO en VO-leraren leerlingen met elkaar. Hiertoe gaan docenten vo gaan naar de PO-scholen toe en nemen alle leerlingen door, indien nodig ook met de ambulant begeleider. Er zijn plannen om elkaars lessen te gaan bezoeken. Voor de zomervakantie komen de po-leraren naar het vo en bespreken hun leerlingen met de nieuwe mentor volgens een vast format. 'Focusleerlingen' worden hierdoor geïdentificeerd en krijgen meer aandacht in het vo.  

Ouderbetrokkenheid

Voor zorgleerlingen worden intakegesprekken gehouden samen met de ambulant begeleider. Deze leerlingen komen al naar voren in het gesprek met het po.

Gedurende het jaar wordt driemaal een gesprek gehouden met de ouders en de leerlingen, zoals een driehoeksgesprek, een tussenevaluatie en een jaargesprek. Hierbij geeft de school aan waar de leerlingen steun nodig heeft en de ouders kunnen over hun kind vertellen.

Het Dollard College organiseert voor klassen 1 en 3 mentoravonden en (deels vakdidactische) ouderavonden, om kennis te maken en om toe te lichten hoe de begeleiding (ook op vakniveau)  thuis kan worden opgepakt. Na de eerste klas daalt de betrokkenheid van ouders.

Gezien eerdere risicovolle situaties is het Dollard College betrokken bij het risicojongeren-overleg met gemeente, jongerenwerk en politie. Hierdoor is de aandacht voor, en veiligheid van de leerlingen zichtbaar vergroot.

Lees het interview met Ronald, Teamleider Onderbouw Dollard College
Lees het interview met Rick, leerkracht Groep 8, KC de kleine Dollard
Lees het interview met Erika, eerder leerkracht po, nu coördinator vwo onderbouw
Lees het interview met ouder en kind
Volgende
Volgende

De overgang po naar vo in regio Helmond