De brede brugklas als middel tegen de self-fulfilling prophecy
Artikel: De brede brugklas als middel tegen de self-fulfilling prophecy. Pilot binnen de brede brugklas op het Liemers College (locatie Didam).
LEPOVO en LEJK: notitie over differentiatie van de pabo
Met het oog op de dit voorjaar aangenomen motie aangaande differentiatie binnen de pabo, heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) en het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) verzocht te komen met een onderbouwd antwoord op de vragen die hieromtrent spelen.
LEPOVO heeft SSINinVO
SSINinVO: het onderzoeksproject ‘een Soepele Start in het Voortgezet Onderwijs’ (SSINinVO) van de Hanze Hogeschool Groningen, waar LEPOVO bij betrokken is via de lector en directeur.
Terugblik LEPOVO-symposium bij Velon Congres 2025
Op maandag 10 maart 2025 hield LEPOVO een symposium bij het Velon-congres (Vereniging Lerarenopleiders Nederland). Onderwerp: Wat doen pabo’s en tweedegraads lerenopleidingen om toekomstige leraren op te leiden over de grenzen van po en vo heen?
Gelijke kansen voor kinderen door het versoepelen van overgangen op school (podcast)
Hanze podcast over overgangen in het onderwijs: in gesprek gaan Aline Oelen, die promotieonderzoek doet naar de overgang van de voorschool naar groep 1, en Margot Bochane, die als postdoc onderzoek doet naar de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. De host van deze aflevering is Henderien Steenbeek, lector Diversiteit in Leren en Gedrag aan de Hanzehogeschool.
Terugblik Klankbordgroep 12 februari 2025
Terugblik bijeenkomst LEPOVO-klankbordgroep 12 februari 2025: introductie op het Auctoraat van Mieke van Diepen, daarna breakout-sessies om mee te denken over het overkoepelend onderzoek en de doorstroomtoets. Patrick van Schaik lichtte de Notitie Differentiatie pabo toe.
Schoolkeuze en tijdlijn schooladvies 2025
Het is weer de tijd van het voorlopig schooladvies, doorstroomtoets en toetsadvies. De PO-Raad en VO-raad bieden de tool scholenopdekaart.nl. Het ministerie van Onderwijs heeft een centrale tijdlijn gegeven van schooladvies tot definitieve toelating.
Kennis delen voor het schrijven van een Verbindingsplan
Op lepovo.nl is nu informatie te vinden die inspiratie biedt bij het schrijven van een Verbindingsplan voor de betreffende subsidieregeling.
Terugblik symposium ‘Overgangen, kwetsbaar of kansrijk’ op 14-11-2024
Bekijk de presentaties terug die LEPOVO maakte bij de kennisdeelsessies voor het symposium van 14 november: Overgangen, kwetsbaar of kanrsijk?
Hoe komt wetenschappelijke kennis eenvoudig in het onderwijs terecht?
Op 14 november 2024 voerden LEJK, LEPOVO en NRO samen een gesprek over de vraag, hoe wetenschappelijke kennis eenvoudig in het werkveld in te brengen is.
Uitnodiging: Overgangen, kwetsbaar of kansrijk?
Op donderdag 14 november organiseren LEJK en LEPVO een gezamenlijk symposium in Zwolle. Thema: 'overgangen, kwetsbaar of kansrijk?'
Terugblik klankbordgroep-bijeenkomst LEPOVO, 12 juni 2024
Op 12 juni 2024 kwam de klankbordgroep van LEPOVO voor de tweede keer bijeen. Lector Patrick van Schaik gaf een presentatie over het mogelijk effect van het splitsen van de pabo. Daarna werkten alle deelnemers mee aan de volgende stap in het overkoepelend onderzoek.
Lerend Onderwijs voor een Lerend Nederland: Verder bouwen aan de kennisinfrastructuur
Korte terugblik op de bijeenkomst van Lerend Onderwijs voor een Lerend Nederland, 5 juni 2024 in Amerfoort. Geschreven door de PO-Raad
Pabo’s niet splitsen maar opleiden over grenzen van het primair onderwijs heen!
De Expertisecentra voor het Jonge Kind (LEJK) en voor de doorgaande lijn van PO naar VO (LEPOVO) willen bijdragen aan een verdere verbetering van het (opleidings)onderwijs aan 2- tot 14-jarigen. De Expertisecentra bieden (aanstaande) leraren en andere onderwijsprofessionals kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling en het bevorderen van gelijke kansen voor leerlingen.
Vanuit beide expertisecentra roepen we u, als lid van de vaste Tweede Kamer-commissie, op om de aangenomen motie van dinsdag 2 april om de pabo’s te splitsen, te heroverwegen. Met de motie wordt geprobeerd, het beperkt aantal mannen dat kiest voor het onderwijs te verhogen alsmede het overvolle curriculum van de opleiding op te lossen. Beide constateringen vinden veel herkenning, maar de vraag is of het splitsen van de pabo’s deze problemen oplost. Is het onderwijs gebaat bij een splitsing of knip binnen de opleiding, die door elke pabo op eigen wijze is ingericht? Wij pleiten juist voor het zodanig aanpassen van de opleiding tot leerkracht in PO of VO, dat zij de doorlopende ontwikkellijnen van kinderen zien tussen twee en veertien jaar. Zonder dat ze een overladen (studie)programma hebben als student of als startbekwame leerkracht. Maar zodat ze wel wendbaar blijven in de krappe arbeidsmarkt en niet verloren gaan voor het onderwijs.
Terugblik klankbordgroep-bijeenkomst LEPOVO, 20 maart 2024
Op 20 maart 2024 kwam de klankbordgroep van LEPOVO voor het eerst bijeen. De lectoren gaven presentaties over hun onderzoek en kregen inzichten om het onderzoek verder aan te scherpen.
Lectoren vertellen over hun onderzoekslijnen - LEPOVO Wereldcafé bij het Veloncongres 2024
Bij het LEPOVO Wereldcafé, tijdens het Velon congres 2024, gingen de lectoren in gesprek met betrokken geïnteresseerden over de drie onderzoekslijnen.
Hoe werken jullie aan een kansrijke overgang po-vo?
LEPOVO nodigt het PO en VO uit, mee te doen aan het onderzoek ‘hoe werken jullie aan een kansrijke overgang’?
Kansrijk adviseren in het onderwijs: LEPOVO doet wetenschappelijk onderzoek naar mogelijkheden tot verbetering van de overgang van primair naar voortgezet onderwijs
De doorstroomtoets voor groep 8 en de overgang van PO naar VO: hoe kijkt LEPOVO hiertegenaan?
LEPOVO bij het Velon-congres 2024 in Utrecht
LEPOVO komt naar het Veloncongres! Op 18 maart 2024 in Utrecht. www.veloncongres.nl voor alle informatie.