
Doorlopende leer- en ontwikkellijnen acht- tot veertienjarigen
Samenwerking onderzoek, opleiding en praktijk
Het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) is dé plek om kennis te delen en te ontwikkelen rond doorlopende leer- en ontwikkellijnen voor acht- tot veertienjarigen. Deze kennis sluit aan bij de praktijk en is verrijkt met recente wetenschappelijke inzichten. Hiermee kun jij je als onderwijsprofessional of opleider je praktijk versterken en bijdragen aan kansengelijkheid.
Blijf jij je ontwikkelen?
Nieuws
In juni 2025 zat de bestuurstermijn van Anja Tertoolen erop bij LEJK/LEPOVO. Anja bracht niet alleen veel inhoudelijke kennis mee, maar ook haar werkervaring in het onderwijs en bij een Centre of Expertise. Anja is gepromoveerd op onderzoek naar de stem van het jonge kind met betrekking tot de betekenis die (oudste) kleuters verlenen aan het onderwijs waar zij dagelijks in betrokken zijn.
Op woensdag 21 mei 2025 luisterde de Klankbordgroep van LEPOVO naar diverse presentaties rond onderzoek en onderwijs. Lector Gert-Jan Veerman (CHE) trapte af met ‘schoolverbondenheid’. Hoe zorgt de sociale cohesie in de klas en school dat leerlingen zich op hun plaats voelen?
Save the date: op woensdag 4 februari 2026 organiseren wij, LEPOVO en LEJK, ons gezamenlijke symposium ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’.
De doorstroomtoets is in 2024 ingevoerd om de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs eerlijker en soepeler te maken. Maar werkt dat in de praktijk ook zo? De afgelopen maanden werd hier een levendige discussie over gevoerd. Ook binnen LEPOVO, met de leden van de klankbordgroep.
Bijdragen
Binnen de, door het onderwijs en de overheid gevoelde urgentie rond het lerarentekort en de noodzaak van een goede aansluiting en doorgaande leerlijnen van het primair (po) naar het voortgezet onderwijs (vo), groeit het besef dat een nauwere verbinding tussen de sectoren po en vo kan bijdragen aan meer flexibiliteit en een bredere inzetbaarheid van leraren. LEPOVO deed onderzoek.
Praktijkvoorbeelden
Kennisbank
In dit artikel wordt een analyse gepresenteerd van verschillende onderzoeken waarin effecten van het verdelen van kinderen over verschillende onderwijsniveaus in het voortgezet onderwijs (‘tracking’) gevonden zijn. Tracking kan plaatsvinden doordat kinderen naar verschillende scholen gaan, of naar verschillende klassen binnen scholen. Er zijn 53 artikelen uit de periode 2000 tot 2021 waarin deze effecten gerapporteerd zijn geanalyseerd.
Wetenschappelijke bron: Het toewijzen van leerlingen aan hun volgende onderwijsvorm: In hoeverre vertrouwen leerkrachten op datagestuurde of intuïtieve processen bij het bepalen van het vervolgonderwijstraject van leerlingen?
Dit artikel onderzoekt hoe leerkrachten de overgang van leerlingen van het basisonderwijs (po) naar het voortgezet onderwijs (vo) beslissen, met aandacht voor de rol van zowel intuïtieve als datagestuurd processen.
Wetenschappelijke bron- bevordering van de nieuwsgierigheid van jongeren van 10 en 15 jaar in leren: Een verkenning van de basisbehoeften vanuit ecologisch perspectief.
Dit artikel onderzoekt de factoren die de nieuwsgierigheid van leerlingen stimuleren vanuit drie fundamentele psychologische behoeften.
Kalender
Overzicht van bijeenkomsten die door ons georganiseerd worden of door onze partners waarmee wij samenwerken.
