Doorlopende leer- en ontwikkellijnen acht- tot veertienjarigen
Samenwerking onderzoek, opleiding en praktijk
Het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) is dé plek om kennis te delen en te ontwikkelen rond doorlopende leer- en ontwikkellijnen voor acht- tot veertienjarigen. Deze kennis sluit aan bij de praktijk en is verrijkt met recente wetenschappelijke inzichten. Hiermee kun jij je als onderwijsprofessional of opleider je praktijk versterken en bijdragen aan kansengelijkheid.
Blijf jij je ontwikkelen?
Nieuws
Het Hanze Hogeschool-onderzoeksproject SSIN in VO: Soepele Start in het Voortgezet Onderwijs heeft een NRO-subsidie ontvangen. Met deze subsidie werkt de Hanze aan een belangrijk doel: álle leerlingen een kansrijke en inclusieve start op de middelbare school bieden. SSINinVO biedt een kennisdeelsessie aan bij LEPOVO in februari 2026.
De klankbordgroep van LEPOVO nam kennis van diverse ontwikkelingen; die van leerlijnen bij de vernieuwde onderwijskerndoelen door SLO, het overkoepelende LEPOVO-onderzoek en de nieuwe Groeiradar bij het Westeraam.
Welkom bij het gezamenlijk symposium van LEJK en LEPOVO op woensdag 4 februari 2026 ‘Van peuter tot puber: werk maken van kansrijke overgangen’.
In juni 2025 zat de bestuurstermijn van Anja Tertoolen erop bij LEJK/LEPOVO. Anja bracht niet alleen veel inhoudelijke kennis mee, maar ook haar werkervaring in het onderwijs en bij een Centre of Expertise. Anja is gepromoveerd op onderzoek naar de stem van het jonge kind met betrekking tot de betekenis die (oudste) kleuters verlenen aan het onderwijs waar zij dagelijks in betrokken zijn.
Bijdragen
Datagebruik in het onderwijs biedt enorme kansen, maar alleen als het bewust, strategisch en collaboratief wordt ingezet. Te vaak zien we dat data op een opportunistische manier wordt gebruikt: als verantwoording richting beleidsmakers of als bevestiging van bestaande overtuigingen, in plaats van als een instrument voor daadwerkelijke schoolverbetering.
Datagebruik effectief inzetten gaat verder dan alleen het verzamelen van gegevens. Scholen die een langetermijnstrategie hanteren, waarin zowel korte als lange datacycli worden benut, boeken aantoonbaar betere resultaten. Dit vraagt om een cultuur van kritisch denken, waarin schoolleiders en docenten niet alleen data verzamelen, maar deze ook gezamenlijk interpreteren, bevragen en omzetten in concrete acties.
Praktijkvoorbeelden
Kennisbank
In dit artikel wordt een analyse gepresenteerd van verschillende onderzoeken waarin effecten van het verdelen van kinderen over verschillende onderwijsniveaus in het voortgezet onderwijs (‘tracking’) gevonden zijn. Tracking kan plaatsvinden doordat kinderen naar verschillende scholen gaan, of naar verschillende klassen binnen scholen. Er zijn 53 artikelen uit de periode 2000 tot 2021 waarin deze effecten gerapporteerd zijn geanalyseerd.
Wetenschappelijke bron: Het toewijzen van leerlingen aan hun volgende onderwijsvorm: In hoeverre vertrouwen leerkrachten op datagestuurde of intuïtieve processen bij het bepalen van het vervolgonderwijstraject van leerlingen?
Dit artikel onderzoekt hoe leerkrachten de overgang van leerlingen van het basisonderwijs (po) naar het voortgezet onderwijs (vo) beslissen, met aandacht voor de rol van zowel intuïtieve als datagestuurd processen.
Wetenschappelijke bron- bevordering van de nieuwsgierigheid van jongeren van 10 en 15 jaar in leren: Een verkenning van de basisbehoeften vanuit ecologisch perspectief.
Dit artikel onderzoekt de factoren die de nieuwsgierigheid van leerlingen stimuleren vanuit drie fundamentele psychologische behoeften.
Kalender
Overzicht van bijeenkomsten die door ons georganiseerd worden of door onze partners waarmee wij samenwerken.